Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

tirsdag 16. oktober 2018

Humleinnhøsting 2018

Vi skriver midten av oktober, og omsider er det klart for humleinnhøsting på Søndre Hvaal. Sommeren har vært spektakulær, meget tørr, varm og lang etter norske forhold å regne. Våren forløp seg også bedre enn i fjor, uten plutselig nattefrost. Høsten har også vært til dels mild, slik at alt har ligget til rette for en god avling. Vanningsmessig er nok dette den sommeren jeg har vannet minst, antakeligvis kun 4-5 ganger. Kanskje litt paradoksalt med tanke på plantenes væskebehov og den tørre sommeren, men resultatene viser at plasseringen av plantene i så måte er genial; her følger vannet grunnfjellet og gir plantene naturlig vanning hele sommeren igjennom, selv om det er tørt ellers.

Som vanlig byr ikke Northern Brewer eller East Kent Golding (begge plantet 2013) på noe særlig. De er nå inne i sin femte sesong og kaster heller lite av seg. Blir det samme avling til neste år tror jeg ikke at jeg tar bryet med å høste de i det hele tatt. Våre amerikanske venner Cascade (plantet 2015) og Chinook (plantet 2016) overbeviser derimot. De har vist seg å tåle både klima og jordsmonn svært godt og leverte i år all time high. Tror jeg skal forsøke å ta noen stiklinger av disse til våren, og plante en ny rekke med disse to humlene, da det virker som om det er de som bør satses på.

Etter et par kvelder med høsting og plukking ligger nå godsakene og tørker. Mulig jeg bør investere i en sopptørker som jeg ser andre benytter seg av, men det får bli neste sesong.



Deler av årets Cascade-avling

Cascade

Chinook


East Kent Golding

Northern Brewer

Cascade #1

Cascade #2 og #3

Chinook

Industripilsner "wet hopped" med Cascade og Chinook :)

Tverrsnitt av Chinook

Ses til våren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar