Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

lørdag 10. august 2013

SØL RB - Batch #03 - American Pale Ale

Lørdag 3. august ble en batch APA brygget, med oppskrift fra "Brewing Classic Styles". Fremdeles brygget på BB30, da hele lauget skal være tilstede på jomfrubrygginga til det nye bryggeriet. Veldig "off" parametre i bryggeprogramvaren førte til for stort vørtervolum, og dermed en litt lavere OG enn forventet (1.045, target 1.052).

Fikk testet den nye gassbrenneren, da den gamle kjelen til oppvarming av skyllevann funker dårlig på induksjonstopp (har flyttet bryggelokasjon og oppgradert kjøkkenet). Brenneren fungerte utmerket, veldig fornøyd. Ca. 20 liter fra springvannstemperatur til kok tok litt under 20 min. Og det var mer guffe å gå på, så det blir nok bra når batchstørrelsen økes!

Oppskrift:

Grain bill:
5.1 kg Pale Ale Malt
0.34 kg Melanoidin (substitutt for Victory)
0.34 kg Münchner I
0.227 kg Hvetemalt

Hop bill:
19 g Magnum @ 60 min (substitutt for Horizon)
14 g Cascade @ 10 min
14 g Centennial @ 10 min
14 g Cascade @ 0 min
14 g Centennial @ 10 min

Misc:
Whirlfloc tablet
Yeast nutrient (servomyces)

Yeast: WLP001 California ale (2 l starter)


(oppskrift som var waaaaaaay off i flere retninger - på tide å skifte bryggeprogram?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar