Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

onsdag 8. oktober 2014

MLT for minibatch/pilotbatch

Etter tips fra Erlendso på Norbryggs forum (takk for inspirasjonen!), fant jeg ut at jeg ville lage en liten MLT for testbatcher. Man kan jo alltids lage en mindre batch med BB30, men jeg føler at jeg må justere varmen på denne for å holde mesketemperaturen, og synes også at jeg får til dels litt "meskesmak" på bryggene. I tillegg er det alltid artig å bygge noe nytt! :)

Handleliste:


Fram med baufil og kappe kobberrøret i passende lengder til en dugelig manifold, og så skjære spor i delene. Deretter bore hull til gjennomføringen. Kutte en liten bit kobberrør til å feste i unionen/klemringskoblingen, og så skru det hele sammen:



Gjennomføring innside av kjøleboks

En liten søt manifold ferdig montert

Underside manifold

Gjennomføring utside

Etter at det hele var skrudd sammen testet jeg med litt vann for å se at det ikke var lekkasje på gjennomføringen. Dessverre har denne boksen en liten kant på utsiden, slik at det ble ikke 100% tett, men vi snakker om en liten dråpe i ny og ne, så det skal jeg nok leve med. Når det kommer litt malt og seig vørter oppi etter hvert blir det nok enda mindre drypping. Uansett ikke noe volum som kommer til å påvirke meskingen.

Testet med litt varmt vann i 50 minutter og dette droppet fra 57 til 51 grader uten at kjøleboksen var forvarmet på noen måte. Med mer masse har jeg god tro på at denne holder mesketemperaturen i en time ganske greit.

I morgen blir jomfrutesten, da kjører jeg paralellbrygging; 20 liters Citra SMaSH IPA som meskes i boilermaker, og 10 liters APA som meskes i denne. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar