Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

mandag 6. juni 2016

BoilCoil, ølkasser og vannrør

En liten oppdatering på nytt og nyttig i bryggeriet. Først og fremst har man omsider fått en BoilCoil i hus. Denne ble bestilt fra MoreBeer og befraktet over dammen med JetCarrier. For de interesserte kan det nevnes at prisen for selve elementet med frakt til New Jersey (JetCarrier-adressen) kostet kr 1672,63, og flyfrakt og fortolling kom på kr 957,13. Totalt 2629,75 NOK.

Jeg har opp i gjennom bryggekarrieren akkumulert en del punch out tools til diverse formål, og regnet med jeg hadde dimensjonen for denne også. Selvsagt hadde jeg ikke det.. 5/8 tomme skulle det være. Ny tur på eBay med andre ord. Heldigvis bestilles slikt fra UK, så det tok ikke mange dagene før verktøyet var på plass. Neste utfordring var å finne unbrakostørrelse 7/32". Når det var i boks var det bare å bore, kutte og montere. Nå gjenstår kun støpselbytte før kjelen skal testkjøres.








Videre har jeg sett meg litt lei på å trekke hageslanger over gulvet hver gang man skal kjøle øl etter kok. Noe mer permanent og ute av veien hadde vært mer snedig. Jeg har derfor kjøpt en del PEX-rør, 15 mm, på Biltema og startet innfesting av disse under selve bryggebenken. Har ikke blitt helt ferdig ennå, men tror det blir bra når jeg kommer i mål her. Både kjøle- og returvann skal gå i rørene, med hurtigkoblinger i hver ende.




Etter å ha snekret ferdig et treningsrom vegg i vegg med bryggerommet hadde jeg en del panelavkapp til overs. Samt en metallstang jeg fant slengende og en malingsskvett. Kombinert med en liten hullsag og spikerpistol fikk man generert noen "beer carriers" for 4 stk 0.33 longnecks:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar