Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

onsdag 14. mars 2018

Første brygging i 2018

Det har vært stillstand på bryggefronten de siste månedene (!) grunnet jul, familieforøkelse, skolegang og jobbytte. Tidsklemma har slått inn for fullt. Men nød lærer naken kvinne å spinne sies det, og når fatene er tomme må mannen ut og brygge øl. For å være sikker på at man skal ha litt å gå på ble det en dobbel batch: Bayer og IPA.

Brygging av to batcher på samme kveld fordrer litt logistikkgrep, da jeg faseforskyver hele bryggeprosessen ved hjelp av en ombygget kjøleboks som ekstra meskekar. Dette har tidligere fungert veldig greit, men i går måtte selvfølgelig noe faenskap treffe inn. Kjøleboksen begynte å lekke, ikke mye, men nok til at det samlet seg en fin liten dam etter hvert som rant ned på gulvet før jeg så problemet. Dermed ble det mye pass av denne gjennom meskingen, slik at ting gikk ikke helt som planlagt.

Utover det kom jeg i mål rundt kl 01:00 i natt, og er vel fornøyd med å ha presset ut en lager og en ale på 7 timer. Siste IPA jeg brygget kjørte jeg hopstand på 60 grader C i 15 min, samt to omganger tørrhumling. Det ble jeg så fornøyd med, så det blir oppskriften på denne IPA'en også. Når det gjelder grøppen på IPA'en så var det litt sånn "man tar det man har" - jeg måtte få ryddet opp litt i maltlageret.

Fasit ble 21 liter til gjæring av hver ølsort, noe høyere OG enn oppskriften tilsa på begge.

IPA-oppskrift (minus vannjusteringer)

Bayer-oppskrift (minus vannjusteringer)


Ny induksjonsplate fra IKEA og ny 14 liters kjele til vannvarming fungerte utmerket!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar