Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

torsdag 16. april 2015

NM 2015

Da var årets norgesmesterskap i hjemmebrygging ferdig bedømt og regning oppgjort for innsendte øl. I årets utgave valgte jeg å sende inn 6 øl, som også er den øvre grense for antall øl per deltaker. Jeg sendte inn følgende øl:

  • "Hoppy Darkness" - 8E Moderne porter og stout
  • "Evil Triplet" - 4I Amerikansk amber
  • "Fu**ing close to water" - 1B Internasjonal lager
  • "The sessionable Indian Scotsman" - 6B Amerikansk IPA
  • "Debut de la saison" - 10D Saison
  • "Presumptious shithead" - 6C Imperial IPA

På forhånd hadde jeg størst tiltro til stouten, DIPA'en og amberen, og var også godt fornøyd med lageren. IPA'en og Saison'en hadde jeg mindre tiltro til, men siden jeg allikevel skulle kjøre til Oslo for å levere flasker i andre kategorier ble disse også med (litt i strid med hva som er ønsket av NM-komitèen, det beklages på det groveste). 

Overraskelsen var derfor ikke så stor da de to sistnevnte fikk slakt. Noe mer overrasket ble jeg over den lave score'n til lagerølet, men det skyldes kanskje at denne var brygget som en "American Light Lager" og dermed ikke passet helt inn i noen av lagerkategoriene. Stout'en og amberen plasserte seg midt på treet, mens DIPA'en nådde finalen i Imperialklassen. Der endte jeg på en 5. plass.

Godt fornøyd med årets NM, mitt andre. En del tilbakemeldinger kommenterte på DMS, dette er nyttig for fremtidens brygg. Antar vifteløsningen min med kondensering som drypper tilbake ikke er optimal. Dette vil løse seg når nytt bryggerom står klart til høsten. Legge inn litt ekstra koketid er kanskje også på sin plass.

Dommerskjemaer:




Alle resultatlister og dommerskjema finnes på Norbrygg sine hjemmesider: http://norbrygg.no/2015/03/25/nm-resultatlister-2015/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar