Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

torsdag 13. april 2017

DIY: Magnetrører

Ferietid betyr en sjelden gang at man tar seg tid til å pusle med små bryggeprosjekter. Påsken 2017 ble innledet med at jeg fikk skrudd i sammen en magnetrører som har ligget i pipelinen en god stund. Jeg har en fra før, men ser ofte at det er hensiktsmessig å kjøre et par startere samtidig (enten ved dobbeltbrygg av to forskjellige, eller rett og slett en starter per gjæringskar dersom jeg brygger 40+ liter).



Delene var kjøpt inn for leeeeeenge siden, men det var det å få satt at de 2-3 timene til å bygge røreren da.. Vel, nå er den i hvert fall ferdig, mye mer kompakt enn min eksisterende, og visuelt også mye penere.

Deleliste:

I stedet for å bruke niter og flatstifthylser, kan selvsagt ledningene loddes på jack-koblingen. Jeg valgte å ikke lodde, årsaken var kun latskap (gadd ikke å finne frem loddebolt) og det faktum at jeg hadde delene tilgjengelig for å slippe å lodde :)

Fremgangsmåte
  1. Lim på magnetene på vifta. Jeg brukte 2 magneter i høyden, og 2 slike "stabler" per polaritet
  2. Stripp kabelendene, tre de inn på hver sin nite og klem fast flatstifthylsene
  3. Finn fram boksen (eller lag den). Sørg for at punktet på veggen der du vil feste jack-koblingen er tilstrekkelig tynn slik at du får festet denne. Jeg brukte 11mm finér og måtte forsenke ganske kraftig på innsiden.
  4. Tilpass høyden på vifta slik at magneten snurrer i kolben uten å spinne ut til siden. Med andre ord: Legg på plasglasset, sett koblen med vann og magnetpinne på og start opp røreren. Det vil kreve litt prøv-og-feil her for å finne rett avstand. I mitt tilfelle måtte kanten på vifta være helt i kant med selve boksen, da fungerte det utmerket.
  5. Mal eller lakker boksen om du vil :) Svart hobbylakk fra Biltema gjør susen.
  6. Skjær av de øverste skruefestene på vifta slik at du kommer til de nederste festene. Skru fast vifta.
  7. Have fun, go mad!

Liten testkjøring før festing av flatstifthylse (bruker du delene i lista er dette rett tilkobling)



Feste av magneter 
Polaritet: Senter (selve pinnen) er pluss, kappen rundt er minus



Flatstifthylser påsatt

Finerplate front: Hull til jack-kobling

Finerplate innside: forsenket for å få plass til innfesting av jack-kobling

Boks ferdig bygget


Boks lakkert og vifte festet


Boks med plastglass

Testkjøring


Vifte skimtes såvidt i midten, den går helt i "flush" med boksen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar