Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

fredag 28. april 2017

Bryggedag: California Common

På tide å bevege seg bort fra Belgia og over til California for litt lysere sommerøl. Oppskriften er en tilnærming til klassikeren Anchor Steam Beer og er ganske enkel:


  • 45,5% Pale malt
  • 45,5% Pilsner malt
  • 9,1% Crystal 40
  • 30 IBU Northern Brewer @ FWH
  • 15,8 IBU Northern Brewer @ 20 min
  • 0,75 gram/liter Northern Brewer @ whirlpool
  • Wyeast 2112 (alt. WLP810)
Sjelden en bryggedag uten noen modifiseringer/endringer/testing av utstyr/oppsett/metoder, så i går ble følgende testet:


1. Bedring av effektivitet/utbytte
Jeg ligger som regel rundt 60% på meskeeffektivitet, noe som i og for seg er greit nok, men hadde vært interessant å se om dette kan forbedres noe. Grepene som ble gjort var å knipe inn litt på valseavstanden på mølla. Jeg kjørte i tillegg maltet to ganger gjennom mølla, da jeg ikke ble helt fornøyd med den første kverningen.


Siden det er "nytt" oppsett med drill og greier er det mulig det ble kvernet litt for fort? Uansett, etter to kverninger så det bra ut. Er heller ikke redd for stuck mash, da jeg til dags dato aldri har opplevd det med Blichmann falskbunn/boilermaker. Jeg valgte også å røre litt i mesken et par ganger under meskingen, og mesket i nærmere 75 minutter.


Dette ga resultater da jeg endte på ca 75% effektivitet.


2. Test av Arduino flowsensor
Har hatt et par flowsensorer liggende (og en drøss med Arduino-kort), og endelig fikk jeg kompilert litt kode og testet litt før brygging. Tanken er å sette inn en slik etter pumpa fra meskekjele til kokekjele, for å kunne måle mer nøyaktig hvor mange liter som er til kok. Gjorde litt kalibreringstester under meskingen og fikk ganske konsistente resultater på at målingene lå 1,6 ganger høyere enn reelt volum. Endret i koden, kompilerte og lastet opp. Testet igjen med ulike volumer og flowrate og det hele så meget bra ut.


Før skylling satte jeg inn flowsensoren og begynte overføring til kokekjele. Det virket lovende i starten, men underveis så det ut som loggingen stoppet opp for så å begynne igjen. Det virket som dette hadde sammenheng med flowrate: Når flow ble for lav hendte det at logging stoppet, og om jeg dro på litt kom den i gang igjen. Med andre ord ingen suksess.. Da jeg så vørteren passerte 30-litersmerket i kjelen hadde Arduinoen logget 22 liter.. Back to the drawing board.


Bryggedagen generelt
Selve bryggingen gikk etter planen, og med god meskeeffektivitet hadde jeg plutselig for høy OG-verdi. Grunnet litt stort dødvolum i kokekjele, og en del vørter som tapes i kjøler og slange, endte jeg med 34 liter OG 1.060. Vannet dette ut til 40 liter OG 1.050 og satte til gjæring på 17 grader C.




Flowsensor satt inn etter pumpe

Provisorisk beskyttelse av Arduino :)


First Wort Hopping

En belgisk arbeidsblondine

Varmt, si'!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar