Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

søndag 1. desember 2013

Temperaturlogg fra gjæring av Bock

Jeg har omsider hentet ut temperaturloggdata fra gjæring av bock'en som ble brygget i oktober. Oppsettet er som følger:

  • Kjøleskap koblet til STC-1000
  • Frostvakt fra Biltema montert i kjøleskapdør, tilkoblet STC-1000
  • Arduino temperaturlogger (les mer om denne her), for testens skyld tilkoblet en møkkalaptop (Asus EEE 701 SD), logger til MySQL-database (måten dette ble gjort på: Brukte gobetwino for å lese verdier fra Arduino, skrev til lokal fil, hadde et PowerShell-script som kontinuerlig plukket opp denne filen og satte inn dataene i databasen).
  • Sensor for ØLTEMP var festet til gjæringsbøtta isolert med isopor
  • Sensor for UTETEMP hang i friluft på utsiden av kjøleskapet

Jeg har vasket dataene, da det hender seg at Arduinoen bestemmer seg for å logge outrageous verdier som "-100" eller "85" (noe som helt klart ikke kan være gyldige temperaturer i Norge i oktober/november :D ). Dataene jeg satt igjen med genererte følgende graf:


Max. verdi ØLTEMP: 11
Min. verdi ØLTEMP: 9,25

Max. verdi UTETEMP: 13
Min. verdi UTETEMP: 1

Med andre ord har temperaturen på ølet holdt seg stabilt mellom 9,25-11 grader Celcius gjennom hele gjæringsperioden (grafen mangler data fra de siste 14 dagene, da UTETEMP-sensoren kun viste gale verdier i denne perioden - Arduinoen burde muligens vært resatt på dette tidspunktet, men jeg hadde ingen oppfølging på den under den siste perioden).

Kort oppsummert er jeg veldig fornøyd med disse dataene, og håper de kan være av interesse for andre med lignende oppsett/prosjekter/planer. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar