Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

lørdag 21. desember 2013

SØL RB - Batch #07 - Sheep Shaggin' Bastard

I år har jeg bestemt meg for å stille på Publikumsfavoritten i året norgesmesterskap i hjemmebrygging. Den konkurransen går av stabelen 1. februar. Jeg måtte derfor lage et brygg til før året var omme. Ølet har tittelen "Sheep Shaggin' Bastard" og er en IPA, borderline DIPA (IBU-messig (kalkulert 200) en DIPA, mens øvrige parametre tilsvarer IPA). Ølet er inspirert av Brewdog sin Jack Hammer, og navnet spiller på kallenavnet Aberdeen FC-fans gjerne får av motstandernes fans (Brewdog sitt opprinnelsested Ellon ligger 2-3 mil nord for Aberdeen), samt det faktum at det er en slags bastard mellom IPA/DIPA.

Siden man må stille med minst 19 liter (og det kanskje er litt lite), bestemte jeg meg for å brygge 50 liter (to fat + litt til meg selv for smaking). Ølet er humlet med Colombus (bitter) og Centennial (bitter + øvrige humletilsetninger), og gjæres på WLP001. Maltgristen er pale malt, crystal 40, melanoidin og flaket hvete.

Hva gikk bra?
Traff OG ganske spot on. Hadde planlagt med 1.070, og målte nøyaktig det på første kok, og 1.072 på andre kok. Motstrømskjøleren fungerer også som en drøm, og med Blichmann Thrumometer var det utrolig enkelt å monitorere temperaturen (fremfor å holde et termometer i vørteren under hele kjølinga). Mesketemperaturen holdt seg også utrolig stabilt. 64,5 grader som tapte seg kun én grad i løpet av 90 minutter mesk.

Hva gikk ikke fullt så bra?
Den nye avtrekksløsningen fungerte vel under pari kan man si, noe jeg egentlig fryktet med 2 x 90 minutters kok. For det første er ikke "hetta" tett nok, for det andre er nok vifta litt for puslete. Får se om vi kan forbedre dette i løpet av juleferien. I tillegg ble volumet litt mindre enn ønsket, 40 liter mot planlagt 50. Mulig det ble litt mye avdamping, samt en del forsvant vel i trub pga massiv humling.

Photos:

Pale malt, crystal 40, melanoidin, flaket hvete



Humleskjema: 90 min, 30 min, 15 min, 10 min, 5 min, 1 min (samt tørrhumling)



Thrumometer på plass, fungerer utmerket

18 liter + 22 liter til gjæring ved 18 grader C

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar