Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

fredag 10. oktober 2014

RB#17 Citra SMaSH IPA / RB#18 Kongsberg Pale Ale

Siden brygget i forrige uke var fyllt med utfordringer, bestemte jeg meg for å rebrygge dette ølet, nedskalert til 10 liters oppskrift. En perfekt anledning til å teste den nye meskeboksen! I tillegg, for å få noe mer ut av etterdagen, ble det også brygget en Citra SMaSH IPA. Oppskriften på sistnevnte ble som følger:

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
7,46 gCalcium Sulfate (CaSO4) (Mash 0,0 mins)Water Agent1-
1,87 gBaking Soda (Mash 60,0 mins)Water Agent2-
1,87 gCalcium Carbonate (CaCO3) (Mash 0,0 mins)Water Agent3-
6,00 kgPale Malt (8,0 EBC)Grain4100,0 %
35,00 gCitra [12,00 %] - Boil 60,0 minHop549,5 IBUs
15,00 gCitra [12,00 %] - Boil 0,0 minHop60,0 IBUs
4,94 gCalcium Sulfate (CaSO4) (Boil 0,0 mins)Water Agent7-
1,0 pkgCalifornia Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml]Yeast8-
40,00 gCitra [12,00 %] - Dry Hop 10,0 DaysHop90,0 IBUs


Jeg trodde utfordringen ville ligge i det at man brygget to batcher samtidig, men det viste seg å gå finfint. Startet innmesking med en god halvtimes mellomrom for å ha bedre kontroll. Dette fungerte veldig bra, helt til strømmen plutselig gikk, 50 minutter inn i kokingen av SMaSH-en. Tordenværet fra helvete var i gang, og håpet om to suksessfulle batcher svant hen da strømmen ikke kom tilbake med det første. Bestemte meg for å kjøre på med aromahumle og påfølgende nedkjøling av Citra SMaSH IPA'en, 10 minutter prematurt. APA'en hadde såvidt startet kok da strømmen gikk, så den avventet jeg med.

Etter en times tid kom strømmen tilbake, og jeg tok sjansen på nytt oppkok av APA'en. Nytt strømbrudd uteble, så jeg fikk avsluttet også dette ølet. 

Det som ikke gikk etter oppskriften var effektiviteten på bryggene. Endte med 12 liter Citra SMaSH IPA, og 7 liter APA. Årsaken til dette er nok dårlig tunet Beersmith-profil og nytt oppsett på bryggerutstyret. Traff dog øvrige tall ganske spot on, så jeg er en happy camper. :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar