Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

søndag 9. november 2014

RB#19 American Stout og RB#20 American Lite Lager

Det drar seg mot jul igjen, og stoutfatet må fylles. I tillegg har jeg fra et par av mine lagerdrikkende kompiser fått et ønske om noe så kjedelig som et øl i nærheten av Bud Light(!!). Man etterstreber å etterkomme, dessuten var det en stil jeg ikke ennå har brygget. Dermed var det duket for helamerikansk bryggedag; American Stout og American Lite Lager.

Bestemte meg for å lage en 20 liter av lageren, og litt mindre av stouten. Årsak var at jeg ville meske begge i min nye meskeboks, og var usikker på om det var plass til å meske til 20 liter stout. Gikk for 15 liter, og med nesten 6 kg malt ble meskeboksen nesten full, men hadde ennå litt å gå på. Fikk også testet den nye temperatursensoren. Den funket sånn passe. Måler innimellom helt absurde verdier, og da må den resettes opptil flere ganger før den igjen viser riktig verdi. Nuvel, bedre enn å åpne lokket til enhver tid og vente til termometeret har stabilisert seg på rett verdi.

Når det gjelder tallenes tale ble OG på stout 1.065, 7 poeng lavere enn planlagt, men vel innenfor stilen så jeg er en happy camper. Lageren ble mesket noe høyt, så er spent på utgjæringen. OG på denne ble 1.045, altså noe for høyt.


Oppskrift American Lite Lager

Oppskrift American Stout
Lauter am. lager

Kjøling am. stout

Mesking am. stout



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar