Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

fredag 6. mars 2015

Prosjekt styreskap: Del 1 - Handleliste

Omsider er styreskapet ferdig. Det tok jo kun et års tid :) Mye tid gikk til planlegging og innsanking av deler, før selve skapet ble bygget. Deretter var det noen tester som feilet, og pga andre prioriterte prosjekter lå skapet på en hylle i kjelleren noen måneder. Så tar man seg sjøl i kragen og setter av et par kvelder, og vips er feilene rettet og skapet omsider klart til bruk!

Dette blir første del i serien "Bygg ditt eget styreskap", og jeg vil i denne delen liste delene benyttet, samt den overordnede planen for funksjonene til styreskapet. Så, hva trengs? Følgende er lister over verktøy og deler jeg har benyttet. Selvsagt kan alternativer benyttes om det passer en bedre. Jeg har linket til deler/utstyr jeg har kjøpt på nettet fra utlandet, resterende deler har jeg enten kjøpt på Biltema, Clas Ohlson eller hatt liggende fra før (en annen ting er at disse linkene har jeg måttet spa opp i etterkant, da orginallinkene ikke lengre er tilgjengelige, så med litt ekstra innsats i eBay-søk kan du nok finne billigere varianter):

VERKTØYLISTE

  • Punchout tool 22,5 mm
  • Punchout tool 13/16"
  • Stegbor opp til 24 mm
  • Avbitertang
  • Kabelskotang
  • Baufil
  • Jernfil
  • Pussepapir
  • Skrutrekkere
  • Fast-/skiftenøkkel
  • Kniv
  • Blyant
  • Umbraconøkler
  • Hullsag
  • Drill/boremaskin
  • Klemmer
  • Loddeutstyr



DELELISTE




Styreskapet er (selvsagt) basert på The Electric Brewery sitt kontrollpanel, dog noe forenklet. Mine tanker/behov er som følger:

  • PID for å styre varmeelement i kjele
  • PID for å måle temperatur i HLT (overkill med PID, men kjekt å ha i tilfelle fremtidig utvidelse av funksjonalitet)
  • Timerfunksjon med alarm
  • Styring av pumpe
  • Ekstra uttak til evt. pumpe nr. 2 eller annet (fordi det var plass til det)
  • Måling av spenning (ikke såååå nødvendig) og strøm (kjekt for å vite belastningen man har på kursen gjennom skapet)
  • Nøkkelsikret bryter for å slå av/på hovedstrøm til skap (sikkerhet)
Med denne overordnede planen lagde jeg noen skisser i Google Sketchup på hvordan jeg tenkte meg oppsettet rent visuelt:



Etter å ha kjøpt inn skap og skilt til merking, lagde jeg en bloggpost på hvordan jeg moddet skapet klart til bruk. Kanskje ikke så aktuelt lengre, siden skapet ikke lengre er i IKEAs sortiment, men bloggposten kan uansett leses her: 


I mellomtiden ble tiden flittig benyttet på eBay og "hoarding" av elektronikk kunne iverksettes :)



Når alt var på plass begynte montering av komponentene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar