Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

lørdag 11. februar 2017

DIY: Stativ til Hop Rocket

Jeg har en Hop Rocket slengende, som jeg i grunn ikke har benyttet meg voldsomt av. Planen er dog å kjøpe en RIMS-innsats til denne på sikt, og benytte den for å bedre kontrollere mesketemperaturen. Jeg har sett litt på løsninger til et stativ til denne, men orginalstativet til Hop Rocket er jo hårreisende overpriset. Skal få laget mye fint til $70 (pluss frakt og avgifter).

Dermed var det tid for befaring i uthuset for å se om det var noen dugende materialer jeg kunne bearbeide. For de som ikke har rot og rask i metall liggende og slenge, har jeg funnet noen artikler på Biltema som helt sikkert kan brukes til samme formål. Utstyrlista blir da som følger:

  • Stålrør (f.eks. et av disse fra Biltema) til selve stativet
  • Metallplater som skal fungere som holder for Hop Rocket (f.eks. en av disse fra Biltema). Må bearbeides litt med hammer og baufil
  • Maskinskruer, skiver og muttere
  • En base av noe slag
  • Beslag til å feste stativ til basen (kan benytte rester fra metallplaten)
  • Drill
  • Tre- og metallbor
  • Baufil
  • Metallfil

Først laget jeg holderen til Hop Rocket'en. Denne består av et par vinklede metallplater som man kutter noen hakk i slik at Hop Rocket'en passer i disse hakkene:





Deretter laget jeg delen som låser Hop Rocket'en fast på toppen. Igjen en vinklet metallplate der jeg laget et spor som Hop Rocket'en kan skyves inn i. For å låse festet jeg en mindre metallplate med et lite utskjært spor. Denne "hengsles" med en skrue (et par dråper lynlim på mutteren sikrer at denne ikke faller av med det første). Det er også et hull i motsatt side av hengslen, for å kunne låse fast når Hop Rocket'en er montert.





Da disse festene var klare fant jeg et slags firkantrør som jeg kappet i passende lengde (45 cm). I tillegg fikset jeg et par vinklede metallplater som skal feste stativet til basen. Det første jeg fant av solid basemateriale var en gevirplate :) Her kan man selvsagt bruke hva man har for hånden.





Undersiden ble forsenket slik at mutterene kan festes uten at man ytterligere må modifisere basen for at den skal stå støtt på benken.




Når stativet var festet til basen, gjensto kun å montere delene sammen og teste det hele.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar