Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

lørdag 2. januar 2016

Første brygg i nytt bryggerom!

Så var den endelig her, den o store dagen man har ventet på: Første bryggedag i nytt bryggerom! Planen var fra begynnelsen av å få rommet klart til vintersesongen 2015-2016, og med den sparsommelige vinteren Østlandet har hatt hittil kan man vel si at man omtrent holdt denne fristen.

Siden nyttårsaften heller var en rolig affære med sykt barn og samboer, passet det ypperlig å snike seg ut på nyttårsdagsmorgenen for å brygge (selv om forkjølelsen nå også hadde inntatt mitt legeme). I anledningen hadde jeg en del Cascade jeg skulle fått brukt opp, så det ble en Cascade Single Hop IPA. 50/50 pale/pilsnerbase, noe crystal i ulik valør og noe flaket hvete (rester man skulle bruke opp). 20 liters oppskrift, OG: 1.070, IBU: 70-ish.

Det var en befrielse å ha dobbelt så stor benkeplass som vanlig (selv om jeg ennå ikke har fått kjøpt inn arbeidsbenkene jeg skal ha), og mer enn dobbelt så stort arbeidsområde ellers. Det var også godt å se at avtrekksvifta jobbet som en helt og hetta fungerte utmerket! Ikke et dugg på vindusruta gjennom 75 min kok, ingen drypping av kondens ned i kjelen :D

Det jeg kommer til å fikse på til neste brygg er å tighte noen av koblingene her og der, da det var noe minimal lekkasje. I det gamle bryggerommet gjorde ikke dette noe, da gulvet var mur med matter oppå. Her har jeg et gulv som tåler væske, men må jo likevel dra over gulvet etter endt brygging, og da er det fordelaktig at det er minst mulig gris. Jeg kommer også til å legge et permanent returrør for kjølevannet når jeg får på plass de nye benkene, så jeg slipper å bale med ekstra slange for dette. I latskapens og vitenskapens navn kjørte jeg direkte pitch av 2 pk Safale US-05 (innkjøpt i mars ifjor, best før sent 2016) direkte i gjæringskaret, uten rehydrering eller oksygenering (19,5 liter vørter). Var god gang i gjæringa da jeg sjekket i dag morges, så tipper det går utmerket (dog spennende å se om det blir noe usmaker, dårlig utgjæring eller annet).

100 gram @ 60 min, 100 gram @ 0 min

Grøpp

Foreløpig oppsett (nye benker vil komme, da vil også kjøler + pumpe få et mer permanent oppsett) 
Interiørdetaljer laget av yours truly

EDB på plass!

Skylling/overføring til kokekjele

Litt for stor meskekjele/for liten batch, slik at skylling ble foretatt på gamlemåten fremfor Autosparge


Der kokes og vifta leverer!


Detalj fra nisje i "forrommet": Bryggerlaugets 10 første batcher på rekke og rad (med orginalinnhold)

1 kommentar: