Om oss

Denne siden omhandler bryggerlauget Svarstad Ølbryggerlaug, SØL for short. Her vil vi publisere litt info om bryggingen, bilder og video.

torsdag 21. juni 2018

Ølsett og test av ny humle

I forrige uke scrollet jeg nedover Facebook-feeden min, og så at BryggSelv Larvik nettopp hadde lagt ut en liten konkurranse. Siden det var få som hadde rukket å svare, kjørte jeg på med en kvalifisert gjetting og jaggu vant jeg. Premien var et valgfritt ølsett. Jeg har brygget med ølsett kun èn gang - den første batchen jeg noensinne brygget. Valget falt på "Amundsen Apocalyptic Thunder Juice" siden jeg ennå ikke har surret meg til å brygge en NEIPA, selv om jeg liker den stilarten ganske godt.

I går ble batchen brygget etter oppskrift, og det endte ut med 23 liter. Den gamle kasserte keezeren min fikk endelig nytt liv som gjæringskammer. Den står ganske svalt og holder per nå 17 grader C. Perfekt for alegjæring med varmebelte og STC-1000 :)









For noen uker siden fikk jeg en del humle av bryggmesteren på Grans, mot at jeg måtte komme innom med noen flasker ferdig brygg. I dag testet jeg disse. Jeg laget en "stamvørter" på pale malt (også den levert fra Grans), delte den i to og kokte i to omganger. Begge ble bitterhumlet med Styrian Eureka, den ene fikk en god dose Styrian Kolibri, den andre tilsvarende dose Styrian Cardinal.

Til denne øvelsen brukte jeg en relativt ny kjele på 14 liter. Her hadde jeg en teori om at det å bruke et lite bazookafilter før krana var lurt for å minimere humletrub. Det var ikke lurt :D Det tok sin tid å få vørteren til det første ølet ut etter ferdig kok, filteret gikk selvsagt potte tett. Med de humlemengdene var det også ekstra ille. Skrudde derfor ut filteret til kok nummer to. Det gikk vesentlig mye bedre, men det ble ikke mer enn 8 liter på hver batch (mye humlegraut). Gleder meg til å teste kombinasjonen av disse humlene om noen uker :)







Sjølvie



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar